Powody stosowania outsourcingu
Najważniejszymi powodami stosowania outsourcingu przez przedsiębiorstwa jest możliwość:
- redukcji i kontroli kosztów działalności,
- uzyskania dostępu do wiedzy i umiejętności najlepszej jakości,
- uwolnienie własnych zasobów do innych celów,
- uzyskania zasobów, którymi firma nie dysponuje,
- przyspieszenia pojawienia się korzyści wynikających z restrukturyzacji,
- pozyskania kapitału,
- podziału ryzyka,
- dopływu gotówki (w ramach oszczędności).
Badania wielu organizacji wskazują, że ogromnej większości firm wskazało oszczędności jako podstawowy cel stosowania outsourcingu.
Przedmiot outsourcingu
Obszarami działania firm, w których strategia outsourcingu stosowana jest najczęściej, jest min.: informatyka i operacje pomocnicze.
Najczęstszymi zadaniami powierzanymi na zewnątrz są:
- z zakresu informatyki:
- konserwacje i naprawy sprzętu,
- rozwój aplikacji,
- przetwarzanie danych
- z zakresu operacji pomocniczych:
- druk i reprografia,
- obsługa w terenie,
- wsparcie klientów,
- zakupy,
- przetwarzanie transakcji,
- funkcje płacowo-kadrowe,
- marketing bezpośredni,
- reklama
Wymienione powyżej zadania mają w większości charakter usługowy.
Proces wdrażania outsourcingu
Proces wdrażania outsourcingu w firmie można podzielić na kilka podstawowych etapów:
- sprecyzowanie celów i wymagań,
- zaplanowanie procesu,
- określenie potencjalnych dostawców usług i nawiązanie kontaktów,
- rozmowy z zainteresowanymi stronami,
- rozmowy z właściwym personelem oraz osobami spoza firmy,
- wstępna selekcja dostawców usług,
- negocjowanie kontraktu i uzgodnienie charakterystyki świadczonej usługi,
- okres przejściowy wyznaczony przez wcześniejsze etapy procesu,
- zarządzanie kontraktem w sposób uzgodniony z dostawcą usługi.